FDM ( Fascial Distortion Model (FDM)

Ta rewolucyjna metoda, której twórcą był amerykański osteopata dr Stephen Typaldos, posiadająca własną diagnostykę i koncepcję terapeutyczną leczenia bólu i zaburzeń występujących w układzie powięziowym, łączy w genialny sposób Osteopatię z Ortopedią.

Wiele jednostek chorobowych, kontuzji czy też obrażeń, prowadzi do strukturalnych zmian układu powięziowego (Fascial Distortion), te z kolei mogą manifestować się różnorodnymi dolegliwościami. Typaldos u swoich pacjentów zaobserwował powtarzający się wzorzec mowy ciała i sposób opisywania bólu a obraz ten przyporządkował do 6 dysfunkcji układu powięziowego.

Powięź jest to łącznotkankowa sieć, która oplata i nadaje kształt całemu ciału. Dzieli ciało na warstwy, oddziela od siebie poszczególne mięśnie, jamy ciała, narządy wewnętrzne, naczynia i nerwy. Jednak jednocześnie spaja je i zapewnia integralność całego organizmu. Dzięki niej oddziaływanie na jedną część ciała powoduje zmiany w innym nawet bardzo odległym jego obszarze. Powieź często ulega zaburzeniom. W dużym uproszczeniu: może się naderwać lub skleić i terapia odpowiednio polega wtedy na stymulowaniu zrostu lub rozerwaniu zbędnych połączeń w jej obrębie. Fenomenem metody FDM jest język ciała, który tworzy podstawę diagnostyczną modelu i wykorzystywany jest w procesie leczenia. Poprawna diagnostyka oraz formy manipulacji powięziowych przynoszą bardzo szybkie i dobre efekty w ostrych urazach (np. skręcenie stawu skokowego), które natychmiast powodują napięcia powięziowe ale też w przewlekłych przypadkach takich jak łokieć tenisisty, kolano biegacza, zespół cieśni nadgarstka i wielu innych.

Zastosowanie „prostych” technik z zakresu FDM, prowadzi często już po pierwszym zabiegu do znacznej lub całkowitej poprawy objawów występujących u pacjenta.Fascial Distortion Model znajduje swoje zastosowanie przy schorzeniach kręgosłupa, zespole bolesnego barku czy też zamrożonego barku, dystorsjach, zapaleniach nadkłykci, artretyzmie, lumbago, urazach mięśni, zapaleniach ścięgna Achillesa i przy wielu innych jednostkach chorobowych. Za pomocą tej metody możemy znacznie przyspieszyć proces gojenia, regeneracji i powrotu do pełnego obciążenia.