Kinetic Control

Metoda Kinetic Control to jedna z nowoczesnych metod stosowanych w fizjoterapii. Opiera się na zrozumieniu ruchu i jego funkcji oraz wyjaśnia wpływ niekontrolowanego ruchu na ból czy dysfunkcję ruchową. Badania prowadzone na przestrzeni ostatnich lat dowodzą, iż ludzie z bólem wykorzystują zupełnie inne wzorce ruchowe niż osoby bez bólu. Taki system działania wpływa bardzo niekorzystnie na organizm człowieka. W konsekwencji może krytycznie wpłynąć na rozwój, epizody bólu i strategie postępowania terapeutycznego, co doprowadzi do chronicznych dolegliwości. Badania w ostatnich 5 latach pokazały, że niekontrolowany ruch (z ang. Uncontrolled Movement – UCM) jest bezpośrednio związany z bólem i częstotliwością jego powtarzania się. Niekontrolowany ruch jest diagnozowany przez serię testów kontroli motorycznej, które identyfikują zarówno miejsce jak i kierunek niekontrolowanego ruchu.

Poprzez prawidłowe zrozumienie patologicznych zmiany występujących w układzie ruchu, terapia ta wyjaśnia, dlaczego diagnoza dysfunkcji jest tak trudna, kiedy ludzie odczuwają ból i jak należy z nim postępować. Rozumiejąc zasady oceny i korekcji zaburzenia lokalnej i globalnej kontroli motorycznej jesteśmy wstanie skorygować istniejącą dysfunkcję, a tym samym wyeliminować symptomy bólowe. Kliniczne podejście oparte na praktycznym zastosowaniu aktualnych badań naukowych umożliwia stworzenie indywidualnej terapii korygującej dysfunkcje narządu ruchu.

Metoda zapewnia znalezienie w łańcuchu motorycznym błędów ruchowych i ich korekcji przy pomocy wielu technik takich jak:

• stabilizacja lokalna;
  • stabilizacja globalna;
  • techniki manualne korygujące kompensację jak i aktywujące osłabione stabilizatory lokalne i globalne;
  • kliniczna ocena niestabilności i jej wpływ na ruch;
  • dynamiczna kontrola ruchu;
  • kontrola zakresu ruchu.

Terapeuta po przeprowadzeniu szczegółowych testów i badań decyduje czy i kiedy odbudowywać kontrolę motoryczną, wprowadzać terapię wzmacniającą mięśnie lub pracować w celu uzyskania funkcji stabilności. Terapia obejmuje cały narząd ruchu, zarówno kręgosłup jak i kończyny górne i dolne. Szerokie zastosowanie znajduje w przypadku bólów niespecyficznych – o nieznanej przyczynie. Kinetic Control ma duże zastosowanie w przypadku zawodowych sportowców, osób uprawiających sport rekreacyjnie, jak i tych nie mających styczności z jakąkolwiek aktywnością fizyczną.