Medycyna manualna

Medycyna manualna to nauka zajmująca się diagnozowaniem i leczeniem czynnościowych zaburzeń narządu ruchu oraz zapobieganiem zaburzeniom mechanicznym w układzie mięśniowo – szkieletowym wywołujące wpływ na funkcje układu nerwowego i całego zdrowia. Wywodzi się ze środowiska lekarskiego z dziedziny ortopedii i neurologii, która swe początki ma od ponad stu lat, a w latach pięćdziesiątych została sformalizowana i udokumentowana.

Należy zaznaczyć, iż medycyna manualna nie jest panaceum na wszystkie dolegliwości, ponieważ zajmuje się leczeniem tkanek miękkich tj.: naderwaniem i naciągnięciem ścięgna, więzadła; dyskopatii oraz zespołami bólowymi związanymi ze zmianami zwyrodnieniowymi kręgosłupa, co stanowi w sumie ponad 90% przypadków osób zgłaszających się z bólem. Pozostały odsetek zgłaszających się pacjentów to pacjenci wymagający interwencji: ortopedycznej np. w przypadkach: zerwań więzadłowych, wolnego ciałka stawowego, przy zwyrodnieniach w stanach zapalnych części podchrzęstnej, neurochirurgicznej np.: gdy wypuklina jest na tyle duża, że jej korekcja jest niemożliwa a ucisk powoduje obustronne promieniowanie bólu, zaburzenia trzymania moczu wraz z zaburzeniami czucia okolicy krocza czy objaw opadającej stopy.

Wyjątkowość leczenia metodami medycyny manualnej polega na tym, że daje ona możliwości przywrócenia uszkodzonym tkankom ich prawidłowych właściwości fizycznych (elastyczności) np.: w uszkodzeniu ścięgna zapobiegamy powstaniu blizny zrostowej (niezmiernie istotne przy szybkim i trwałym leczeniu np.: łokciu tenisisty i stożka rotatorów)