Suche Igłowanie ( DryNeedling )

Jest elementem terapii manualnej. W ostatnich latach, ze względu na swoją dużą skuteczność, jest coraz częściej stosowana przez fizjoterapeutów. Terapia suchego igłowania służy usuwaniu bólu i napięcia wywołanego przez Zespół bólu mięśniowo-powięziowego, który spowodowany jest punktami spustowymi. Zabieg polega na nakłuciu punktu spustowego cienką (150-300 mikrometrów średnicy), jednorazową, sterylną igłą akupunkturową. Sucha dlatego, że podczas zabiegu niewstrzykujemy żadnej substancji, głęboka ponieważ docieramy do samego mięśnia, w przeciwieństwie do powierzchownej odmiany techniki.

Za jednego z pionierów tej techniki możemy uznać Karela Lewita, który w 1979 roku stwierdził ze efektywność zastrzyków w terapii MPPS zawdzięcza mechanicznej stymulacji igłą, bardziej niż wstrzykiwanej substancji. Uważa się, ze przewaga IS nad terapią manualną punktów spustowych polega na jej większej specyficzności, igła pozwala nam dotrzeć do głę-bokich mięśni często nieosiągalnych dla dłoni terapeuty. Uzyskanie lokalnego skurczu mię-śniowego przy terapii punktów spustowych za pomocą igły uważa się za niezbędną część techniki. Możemy właśnie w ten sposób upewnić się ze dotarliśmy do dysfunkcyjnej płytki mięśniowo -powięziowej, więc rezultaty terapii będą o wiele lepsze. Terapia wykonywana jest z zachowaniem pełnych podstawowych warunków higienicznych. Wykonana po dokładnym badaniu, uwzględnieniu przeciwwskazań, jest metodą bezpieczną i skuteczną. Typową reakcja pozabiegową na suche igłowanie mogą być siniaki, lub 1-2 dniowa przeczulica i bolesność miejsca nakłuwanego.

Chociaż suche igłowanie jest bardzo skutecznym sposobem leczenia bólu mięśniowo-powięziowego nie powinno ono być techniką odosobnioną i zawsze powinno być włączone w kompleksowy plan leczenia ludzi z przewlekłym i ostrym bólem mięśniowo-powięziowym.